Foto: Gustave Doré.- Don Quixot |
Els escriptors, que
solen ser neuròtics segons
les teories de Freud, palesen les seves rareses i manies de
maneres diverses: en el menjar, en la manera de vestir, en els costums horaris,
en l’estri que fan servir per escriure i de moltes altres maneres.
Una
de les manies més característiques dels escriptors és la vestimenta que fan
servir quan es posen a escriure. Buffon,
el gran naturalista francès i home de lletres, per exemple, només podia
escriure si es vestia d’etiqueta, com qui va a un banquet de nivell, i, damunt,
amb una espasa a la cintura. Alexandre Dumas pare es posava una sotana de color
vermell, amb mànigues molt amples, calçat amb sandàlies. John Milton, el gran
clàssic anglès, escrivia embolicat en una capa de llana tirant al parrac. Chateaubriand, l’autor de Geni
del cristianisme i de les Memòries
d’ultratomba, no escrivia sinó que dictava -com els nostres reis de la
corona d’Aragó, que potser no sabien ni llegir ni escriure, ocupacions
delegades als curials- i ho feia amb els peus nus, caminant per l’habitació. Es refredava molt sovint, perquè és sabut que els
refredats s’agafen pels peus i per la calba.
Victor Hugo no escrivia
mai un vers ni una línia de prosa sense haver-la dit abans en alta veu: quan veia
que sonava bé, ho passava al paper. És una pràctica que sempre va dur a terme
Flaubert, l’autor de Madame
Bovary, que va arribar a ser conegut pels comerciants que navegaven pel
Sena camí de París, atès que Flaubert recitava des del balcó, a la casa de
Croisset, a tocar de la riba del riu, tot el que prèviament havia escrit: era
la prova de l’oralitat. Hugo, a més a més, lliurava a un
criat seu el que havia escrit cada dia, i li ordenava que no li
tornés el manuscrit fins al cap d’un temps: és el temps que Horaci aconsella
que es deixin descansar els llibres abans de donar-los per bons i fer-los
públics.
Montaigne, això és
famós, es tancava en una torre de defensa del seu castell, prop de Bordeus, per
escriure els Assaigs. Tenia, a les bigues i els cairats
del sostre tot de màximes en llengua grega i llatina, per moderar els seus
costums i la seva existència. Rousseau,
el més progressista dels homes de lletres de la França del segle XVIII, només
podia escriure a l’aire lliure i sota la llum intensa del sol. Això vol dir que
quan plovia no escrivia. A la Segarra hauria escrit molt més. Schiller només
era capaç d’escriure alguna cosa si tenia els peus ficats dins d’una galleda
amb aigua gelada: també es refredava sovint.
Vet aquí unes quantes
de les manies dels escriptors, aquests
éssers particulars del gènere humà.
Jordi Llovet, article Diari Ara, 11/03/2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada